Sztuczna Inteligencja w służbie zrównoważonej mobilności miejskiej: Przypadek Płocka

Tempo, w jakim rozwija się Sztuczna Inteligencja (AI), przyspiesza z dnia na dzień. Staje się ona niezbędnym narzędziem dla jednostek prywatnych, korporacji i miast. Od pewnego czasu z jej potencjału korzysta także Płock, testując możliwości AI w procesie gromadzenia danych.

Płock postanowił zaangażować AI do realizacji celów związanych z planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Cele te obejmują poprawę infrastruktury miejskiej oraz jej dostosowanie do wymogów mieszkańców.

Jak informują przedstawiciele urzędu miasta, istotne jest znalezienie takich rozwiązań, które będą zaspokajały potrzeby jak największej grupy użytkowników i promowały odpowiedzialne wybory dotyczące sposobu poruszania się po mieście. Fundamentalnym elementem w drodze do osiągnięcia tych celów jest pozyskiwanie informacji o korzystających z transportu miejskiego.

Pierwszym celem staje się przyjrzenie się bliżej rowerzystom. W tym celu miasto postanowiło wykorzystać kamerę obsługiwanej przez Sztuczną Inteligencję, która pomoże w dokładnym określeniu liczby osób korzystających z rowerów.

Za pomocą zaawansowanego oprogramowania, kamera jest w stanie identyfikować, klasyfikować obiekty w czasie rzeczywistym i umożliwiają wprowadzanie rozwiązań na podstawie analizy obrazu – wyjaśniają urzędnicy. Kamera monitoruje jedno z najbardziej ruchliwych skrzyżowań Płocka – ul. Wyszogrodzką, Armii Krajowej i Jana Pawła II. Testy kamery rozpoczęły się 7 listopada.

Podczas pierwszego dnia testów udało się zarejestrować 414 rowerzystów, a po dwóch tygodniach ten numer wzrósł do 4 655. Jeśli byłeś w tym czasie na rowerze w rejonie tego skrzyżowania, zostałeś zliczony – informuje urząd miasta.

Plany na przyszłość obejmują kontynuację testów, które będą teraz obejmować liczenie pieszych i innych pojazdów. Na podstawie zebranych danych zostaną podjęte decyzje dotyczące systemowych rozwiązań dla infrastruktury miejskiej.