Proces remontu jednej z głównych arterii w Płocku – ulicy Wyszogrodzkiej

Nie od dziś mieszkańcy Płocka domagają się rewitalizacji jednej z najważniejszych arterii miasta – ulicy Wyszogrodzkiej, będącej częścią drogi krajowej nr 62. Mimo że ponad dwa lata temu zawarte zostało porozumienie między lokalnym samorządem a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wydawać by się mogło, że sytuacja nie ulega zmianie. Postaramy się jednak przybliżyć aktualny stan realizacji tego projektu.

Ulica Wyszogrodzka stanowi jedno z kluczowych połączeń komunikacyjnych Płocka, zarówno dla mieszkańców jadących na co dzień do pracy, jak i dla podróżujących do stolicy kraju. Ogromny ruch, który tam panuje, generuje niestety też znaczne korki, szczególnie w godzinach szczytu czy przy złych warunkach atmosferycznych.

Dyskusje na temat modernizacji owej drogi prowadzone są już od wielu lat. W czerwcu 2022 roku doszło do podpisania decydującego porozumienia między prezydentem Płocka a generałem GDDKiA, dotyczącego współpracy przy rozbudowie fragmentu drogi od skrzyżowania ulicy Wyszogrodzkiej z ulicą Armii Krajowej aż po granice miejskie Płocka. Projekt podzielono na dwa etapy.

Pierwszy z nich dotyczy odcinka od skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej do ulicy Harcerskiej i jest odpowiedzialnością samorządu miasta. Zgodnie z umową, planowany jest remont około 1,3-kilometrowego odcinka drogi, który obejmie budowę jezdni północnej, mostu na rzece Rosica, dodatkowych dróg z obu stron głównej arterii oraz rond turbinowych na skrzyżowaniu z ulicami Harcerską i Rogozińską. Ponadto przewiduje się budowę dróg dla pieszych i rowerzystów.

Drugi etap, nadzorowany przez GDDKiA, obejmuje odcinek od ulicy Harcerskiej do granicy miasta.

Informacje na temat postępów w realizacji projektu uzyskano dzięki wnioskowi płockich radnych. Pierwszy raport został opracowany dla Komisji Inwestycji Rozwoju i Bezpieczeństwa Miasta w 2025 roku. Wynika z niego, że wykonawca inwestycji złożył 22 listopada 2024 roku wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej do Wojewody Mazowieckiego, który uzupełniony został 6 lutego 2025 roku. Trwa obecnie oczekiwanie na rozpoczęcie postępowania administracyjnego w celu wydania stosownej decyzji.

Jednocześnie prowadzone są prace projektowe, obejmujące tworzenie projektów wykonawczych, kosztorysów, specyfikacji technicznych oraz uzyskiwanie niezbędnych zgód, opinii i zatwierdzeń.

Drugi etap projektu jest nadal na etapie prac projektowych. GDDKiA zajmuje się opracowaniem infrastruktury drogowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego oraz rozwiązywaniem kolizji z istniejącymi rurociągami energetycznymi i naftowymi PERN. W maju 2024 roku dyrekcja uzyskała decyzję wójta gminy Słupno stwierdzającej brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Niestety, dokument nie podaje żadnych konkretnych terminów rozpoczęcia prac drogowych na wymienionych odcinkach.