Przywołując wspomnienia z ubiegłego roku, mieszkańcy Płocka z pewnością pamiętają przewóz monumentalnej kolumny Wash Tower z płockiego portu do terenów Orlen, która odbyła się w maju. Był to największy transport drogą publiczną na terenie Polski, a wszystko to miało na celu służyć nowej instalacji – Olefiny III, która jest obecnie budowana w Orlenu.
Dokładne dane techniczne transportu prezentują się imponująco. Wraz z dwiema platformami samojezdnymi, cały zestaw ważył 1200 ton, mierzył 94 metry długości, około 7,5 metra szerokości i ponad 10 metrów wysokości. Trasa przez Płock była jedynie 8 km, ale z powodu olbrzymich wymiarów transportu, specjaliści potrzebowali na jej pokonanie aż dwa dni. Zadanie nie było łatwe – konieczne były prace przy 500 koronach drzew, demontaż ponad 100 znaków drogowych, rozebranie trzech przystanków autobusowych, usunięcie ponad 20 latarni czy też przebudowa trzech rond oraz przestawienie 13 linii energetycznych.
Zadanie było skomplikowane już od samego początku, gdy kolumna była transportowana z portu w Gdańsku. Wykorzystano do tego między innymi barkę rzeczną, cztery żurawie portowe oraz platformy samobieżne na 72 osiach. Dużym utrudnieniem były mosty na Wiśle, pod którymi ładunek ledwo mieścił się.
W dorocznym konkursie „Giganci Transportu 2024”, organizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN), tak spektakularne projekty przewozów ponadgabarytowych i prac dźwigowych są doceniane i nagradzane. OSPTN jest jednym z największych polskich i europejskich stowarzyszeń w branży transportu ciężkiego, zrzeszającym prawie 170 firm z sektora transportu nienormatywnego, produkcji sprzętu oraz usług specjalistycznych.
W konkursie „Giganci Transportu” przyznawane są nagrody w siedmiu kategoriach, zarówno dla transportów o różnej masie całkowitej, jak i usług dźwigowych czy pilotażu. W kategorii „Pilotaż”, nagrodę zdobyła firma Chem-Sped z Opola za przygotowanie do przejazdu oraz pilotaż monumentalnej kolumny Wash Tower po ulicach Płocka. W kategorii „Projekt Cargo”, laureatem została duńska firma DSV Sea & Air, która odpowiedzialna była za organizację całego przewozu kolumny między portem w Gdańsku a miejscem montażu w Płocku.