Władze miasta Płocka mają ambitne plany dotyczące utworzenia Parku Międzytorze. Przewidziane miejsce dla parku to obszar mniej więcej ograniczony ulicą Graniczną, szkołą przy ul. Piaska, torami kolejowymi oraz ul. Pasternakiewicza. Te 3,8 hektara terenu, który do tej pory był półdziki, obejmują dawne sady i pola uprawne.
Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, poinformował w sobotę o zdobyciu 4 milionów złotych na stworzenie tego parku. Dążeniem jest, aby park zachował jak najbardziej naturalny charakter. W planach jest pozostawienie istniejącej zieleni oraz dosadzenie nowych drzew i krzewów, a także posianie łąk kwietnych. Wszystko to ma zapewnić dogodne warunki siedliskowe dla ptaków, owadów i drobnych ssaków.
Środki finansowe na ten cel pochodzą z budżetu województwa mazowieckiego. Dodatkowo, wcześniej udało się zdobyć ponad 1,6 miliona złotych z funduszy unijnych. Całkowity koszt utworzenia parku to blisko 9 milionów złotych, z czego około 3,3 miliona złotych będzie pochodzić z budżetu miasta Płocka – podkreśla prezydent.
Choć pomysł stworzenia parku jest dobry i zawsze potrzebny dla mieszkańców, to wkrótce pojawiły się wątpliwości dotyczące jego lokalizacji. Recentnie, Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o akceptacji wariantu W41 jako preferowany dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek. Dzięki CPK Płock ma szansę na ułatwienie komunikacji poprzez szybkie połączenie z resztą Polski.
Kolej ma przekroczyć Wisłę w Wyszogrodzie i skręcić w kierunku zachodnim przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk oraz stację pasażerską w Bodzanowie-Chodkowie. Przewidywane jest również odgałęzienie do dworca pasażerskiego w centrum Płocka oraz stację pasażerską na Podolszycach. Linia ma mijać Orlen od strony północnej i przebiegać przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży oraz Dobrzyń Nad Wisłą.
Co to ma wspólnego z planowanym Parkiem Międzytorze? Okazuje się, że tory mają przecinać ul. Graniczną właśnie w miejscu przewidzianym na park. Zgodnie z aktualnymi danymi, kolej będzie przebiegać tuż za blokami PIK przy ul. Granicznej, obok ogrodu działkowego i „wpadać” w obszar ul. Pasternakiewicza – bezpośrednio sąsiadujący z planowanym parkiem.
Mimo to, istnieje szansa, że park, który ma powstać w 2026 roku, nie zostanie pominięty ze względu na potrzeby CPK. Szybką koleją natomiast będziemy musieli poczekać nieco dłużej, bo jej realizacja jest planowana na czas po 2035 roku.
Planowany Park Międzytorze w Płocku będzie składał się z prac rozbiórkowych, robót ziemnych, zagospodarowania terenu oraz elementów małej architektury. Prace obejmować będą również infrastrukturę techniczną oraz nawierzchnię.