Drugie spotkania konsultacyjne odnośnie planowanej trasy drogi ekspresowej S10, obejmującej obszar wokół Płocka, oraz metody jej połączenia z miastem za pomocą drogi krajowej numer 60, zostały oficjalnie rozpoczęte. Prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski, namawia lokalnych mieszkańców do aktywnego udziału i poparcia propozycji najbardziej korzystnych dla nich.
W czerwcu bieżącego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przeprowadziła pierwsze konsultacje na temat proponowanego przebiegu trasy ekspresowej S10 (łączącej Toruń i Warszawę). Trasa omija rejon Płocka, począwszy od gminy Brudzeń Duży, a następnie przez Gozdowo, Starą Białą, Bielsk, Radzanowo, Bulkowo, Dzierżązna i Naruszewo aż do gminy Załuski.
Przy okazji tamtych konsultacji społeczność miała okazję zapoznać się z trzema propozycjami trasy drogi, różniącymi się odległością od Płocka. Prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski, zachęcał mieszkańców do udziału w konsultacjach i poparcia najbardziej korzystnej trasy – proponującej przebieg S10 na dystansie zaledwie pięciu kilometrów od granic miasta. Propozycja ta spotkała się z pozytywnym odebraniem wśród płocczan.
Pierwsze konsultacje, przeprowadzone w czerwcu przez firmę Databout na zlecenie GDDKiA, przyniosły 1770 wypełnionych ankiet. 40% z nich stanowiły głosy płocczan, a łącznie opinie wyraziło 701 mieszkańców tego miasta. Wszystkich z nich poparło wariant trzeci, proponujący jak najbliższy przebieg S10 do Płocka. Wysoka aktywność samorządów i mieszkańców terenów, przez które planowane jest przeprowadzenie trasy S10, a także uwagi zgłoszone przez ankietowanych doprowadziły do powstania czwartego, potencjalnie optymalnego wariantu drogi ekspresowej.
10 grudnia GDDKiA zaprosiła płocczan do Orlen Areny, aby omówić nowy pomysł. Zastępca prezydenta Płocka ds. rozwoju i inwestycji, Artur Zieliński, podkreślał na spotkaniu jak wiele zmieniło się od czasu, kiedy rozpoczęto rozmowy na temat przebiegu S10, które w swoich pierwszych wariantach proponowały trasę 35 km od Płocka. Teraz rozważany jest przebieg zaledwie 5 km od granic miasta.
Czwarty wariant trasy zakłada tylko 40 miejsc kolizyjnych z innymi obiektami, podczas gdy poprzedni, najkorzystniejszy dla Płocka wariant trzeci, przewidywał 68 takich miejsc. Nowy wariant zachowuje jednak cechę wspólną z poprzednim – S10 przebiega zaledwie kilka kilometrów od północnej granicy Płocka. W tym momencie do płocczan należy obrona tej propozycji.
Na konsultacjach poruszono również temat połączenia S10 z Płockiem oraz drogą do Mostu Solidarności. W tej sprawie poddane pod głosowanie zostaną trzy propozycje. Pierwsza polega na prostym przedłużeniu ulicy Bielskiej – można traktować go jako czysto teoretyczny. Drugi wariant zakłada połączenie drogi dojazdowej do S10 z trasą mostową za pomocą normalnego ronda w rejonie ulicy Otolińskiej. Wariacja trzecia przewiduje, że droga dojazdowa do ekspresówki będzie wkomponowana w trasę Tadeusza Mazowieckiego, przechodząc wiaduktem nad rondem Otolińska. To rozwiązanie wymagałoby również budowy wiaduktu nad rondem Wojska Polskiego. Ten wariant, oznaczony jako „DK60 Wariant 3”, jest obecnie najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla Płocka i jego mieszkańców powinni go poprzeć.
Ankietę można znaleźć na stronie GDDKiA. Od czwartku 12 grudnia, od godziny 12:00, dostępna będzie również przy wejściu do Urzędu Miasta Płocka od strony ulicy Zduńskiej, obok oznakowanej urny, do której po wypełnieniu można wrzucić ankietę. Głosowanie potrwa do 3 stycznia.