Bankowy oszust pozostawił seniorkę z Płocka bez 33 tys. złotych – jak uniknąć takiej sytuacji?

Ostatnimi czasy, w Płocku doszło do niefortunnego oszustwa bankowego, które dotknęło starszą panią. Fałszywy pracownik banku skutecznie zdołał wprowadzić 75-letnią kobietę w błąd, co skończyło się dla niej stratą ponad 33 tysięcy złotych. Policja płocka ostrzega mieszkańców przed tego typu incydentami i udziela porad, jak rozpoznawać potencjalne zagrożenia oraz jak postępować, aby nie paść ofiarą przestępstwa.

Typowe metody działania oszustów „na pracownika banku” polegają na manipulacji i wykorzystywaniu zaufania ofiary do przejęcia konta i środków zgromadzonych na nim. Nie potrzebują do tego specjalnych narzędzi czy oprogramowania – wystarczy tylko odpowiednie nastawienie i słabość pokrzywdzonego. Przy pomocy manipulacji, przestępcy zmuszają swoje ofiary do podjęcia określonych działań.

Tego typu sytuacja miała również miejsce w ostatni poniedziałek (03.03), kiedy to fałszywy przedstawiciel banku skontaktował się telefonicznie z mieszkanką Płocka. Mężczyzna twierdził, że ktoś próbuje wziąć na nią kredyt i jej oszczędności mogą być zagrożone. Odwołał się do imienia i nazwiska kobiety, co skutecznie obniżyło jej czujność. Seniorka, postępując według wytycznych oszusta, przelała swoje środki na podany przez niego numer konta, który miał służyć jako tymczasowe bezpieczne schronienie dla pieniędzy. Następnie seniorka udostępniła swoje kody do płatności mobilnych, aby zabezpieczyć pozostałe środki. W sumie straciła ponad 33 tysiące złotych.

Pragniemy przypomnieć, że pracownicy banków nigdy nie proszą klientów o przelanie środków na inne konto ani nie pytają o kody do płatności mobilnych. Nie wolno również instalować żadnych aplikacji na ich prośbę, które pozwalałyby na manipulację rachunkiem klienta.

Należy pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa:

– Zawsze loguj się do swojego konta bankowego wpisując samodzielnie adres strony internetowej banku. Unikaj linków przekierowujących na fałszywe strony bankowe, które są przesyłane przez osoby trzecie.
– Prawdziwi konsultanci banków nie namawiają do pobierania żadnych aplikacji do obsługi klienta. Jedynie promują te, które są stworzone specjalnie do obsługi kont i kart bankowych.
– Jeżeli na twoim koncie lub karcie zauważysz jakiekolwiek nieautoryzowane transakcje, natychmiast skontaktuj się z Policją, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze skontaktuj się z bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca jest faktycznie pracownikiem banku. Wszystkim przypominamy, jak ważna jest czujność, aby nie paść ofiarą oszustwa.